همشهری آنلاین: نمایشگاه عکس‌های گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با مروری تحلیلی بر تاریخ عکاسی جهان در فاصله سال‌های 1838 تا دهه 70 قرن بیستم پیش روی علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، در مراسمی که شامگاه چهار مهر‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شده بود، احسان آقایی- دبیر اجرایی این جشنواره به نمایندگی از مدیر مرکز هنرهای تجسمی به حاضران خیر مقدم گفت و عنوان کرد: از دو سال پیش اعلام کردیم که موزه از این پس به نمایش ادواری آثار گنجینه اختصاص می‌یابد و البته آن زمان تعریف ما برگزاری نمایشگاه‌های مرسوم و معمول از گنجینه نبود.

وی افزود: گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران قابلیت‌های بسیاری دارد و بیش از 3000 اثر هنری را در بر می‌گیرد که امکان نگرش متفاوت نسبت به آن وجود دارد.

به عنوان مثال تنها در حوزه پاپ‌آرت بالغ بر 200 اثر در گنجینه نگهداری می‌شود که خود می‌تواند دربرگیرنده یک نمایشگاه انفرادی باشد.

معاون موزه هنرهای معاصر تهران همچنین به ایده برپایی نمایشگاه عکس‌های گنجینه اشاره کرد و افزود: سال گذشته ایده برپایی این نمایشگاه مطرح شد و خوشحالم که امروز شاهد افتتاح چنین مجموعه‌ای با عکس‌های متفاوت که روند تحلیلی تاریخ عکاسی جهان را مرور می‌کند روبه‌رو شده‌ایم.

به گفته آقایی، بیش از 300 اثر از تاریخ عکاسی جهان در گنجینه موزه نگهداری می‌شود و مجموعه پیش رو با چیدمان تاریخی که ارائه کرده می‌تواند درک تحقیقی و شخصی را در اختیار مخاطبان و به ویژه پژوهشگران هنر قرار دهد.

افشین شاهرودی، دبیر این نمایشگاه نیز طی سخنانی گفت: همانطور که اشاره شد چیدمان این نمایشگاه سیر تحولات عکاسی را طی یک قرن به نمایش می‌گذارد.

عکاسی محصول پیشرفت و تکامل هنر و تصویرسازی است که از اولین تصاویری که بر روی دیوارهای غار کشیده شد، شروع می‌شود و در ادامه با پیشرفت تکنولوژی و عبور از پیچ و خم‌های گرافیک و نقاشی به عکاسی می‌رسد.

این هنرمند عکاس گفت: طی دوران مدرنیته این هنر در دهه‌های مختلف شاهد تحولات متعددی بود و شاید بتوان از این جهت سیر این تحولات را در چند دسته تقسیم کرد.

شاهرودی با معرفی این تقسیم‌بندی عنوان کرد: دوره اول از سال‌های 1826 تا اوایل 1850 را در بر می‌گیرد که عکاسی به دلیل محدودیت‌های تکنیکی تنها به پرتره محدود بود، اما در دوره دوم که از اوایل دهه 1850 تا اواخر دهه 1880 را دربرمی‌گیرد عکاسی قابلیت خود را برای ثبت مستند وقایع اجتماعی نشان داده است.

او با ارزیابی دیگر تحولات تاریخ عکاسی طی این یک قرن گفت: دوره سوم از اواخر 1880 تا اواسط دهه 1920 را در بر می‌گیرد که عکاسان به سمت ذهن‌گرایی و پیدایش نهضت پیکتوریالیسم یا همان تصویرگرایی سوق پیدا کردند و در ادامه از اواسط دهه 1920 و با بروز خشکسالی در آمریکا کم کم از این سبک دور شدند و به سمت واقع‌گرایی و یا مستندپردازی رفتند که این روند تا جنگ جهانی دوم ادامه داشت.

دبیر نمایشگاه عکس‌های گنجینه در ادامه سخنان خود توضیح داد: در دوره پنجم که از 1940 تا 1970 را در بر می‌گیرد شاهد تلخ کامی انسان در نتیجه وقایع ضد بشری هستیم که منجر به شکل گیری مجدد ذهن‌گرایی و مکاتبی همچون سورئالیسم شد و در ادامه از اوایل دهه 1970 و با ظهور پست مدرنیسم و به دنبال آن پییشرفت فناوری و پیدایش عکاسی دیجیتال افق‌های تازه‌ای در نگرش عکاسان به وجود آمد.

او افزود: در تمام این دوره‌ها می‌توان تجربه‌های عکاسانه دیگری را خارج از چارچوب‌های گفته شده سراغ گرفت لذا این تقسیم بندی کاملا دقیق نیست اما می‌تواند ما را در تحلیل تاریخی تحولات عکاسی یاری کند و این نمایشگاه در واقع طرحی کلی از سیر تحولات عکاسی را در برابر ما قرار می‌دهد که تا اوایل دهه 70 ادامه دارد و متاسفانه جای خالی عکس‌های جدید از این دوره به بعد در گنجینه موزه احساس می‌شود که امیدواریم مسؤولان دفتر هنرهای تجسمی برای تهیه این عکس‌ها و تکمیل این آرشیو تلاش کنند.

در ادامه این مراسم با حضور جمعی از مسئولان و عکاسان حاضر در مراسم نمایشگاه عکس گنجینه افتتاح شد.

در این مجموعه بیش از 116 اثر از حدود 70 هنرمند بین‌المللی ارائه شده است که اولین عکس آن به اثری از ویلیام فوکس تالبوت مبتکر فرایند عکاسی نگاتیو بر می‌گردد.

همچنین در هر کدام از گالری‌های موزه‌ هنرهای معاصر تهران می‌توان بخشی از ابزار و ادوات عکاسی را که از مجموعه محمدعلی جدید الاسلام گردآوری شده، مشاهده کرد.

این نمایشگاه تا 13 آذر ماه ادامه دارد.

 

کد خبر 146801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز